Auttaako oma Facebook-sivu kirjailijaa myymään enemmän kirjoja?

Yhteisellä junamatkallamme kotiin Hämeenlinnan Kirjan yöstä viime syksynä kirjailijatuttavani Terhi Rannela esitti minulle kysymyksen: auttaisiko oma Facebook-sivu kirjailijaa myymään enemmän kirjoja? Ensireaktioni oli tuolloin että ”totta kai”. Mutta hetken miettimisen jälkeen kuitenkin sanoin, että en tiedä.

Nyt asiaa jo pidempään pohdittuani, vastaukseni  voisi olla ”se riippuu”. Jos kirjailijan Facebook-sivu on perustamisensa jälkeen vain olemassa, ilman säännöllistä laadukasta sisältöä, sen merkitys on kuin kerran julkaistulla lehti-ilmoituksella. Kirjailijan myyntimenestys ei myöskään aina tunnu olevan suhteessa hänen näkyvyyteensä Facebookissa. Esimerkiksi Salla Simukan virallisella kirjailijasivulla on tällä hetkellä alle viisisataa seuraajaa.

Millainen sitten voisi olla FB-sivu, jolla olisi kirjamyynnin kannalta merkitystä? Yksi asia on varmaa: sen toteuttaminen ei ole kovin helppoa.

Millainen sitten voisi olla FB-sivu, jolla olisi kirjamyynnin kannalta merkitystä? Yksi asia on varmaa: sen toteuttaminen ei ole kovin helppoa. Menestyvän sivun aikaansaaminen vaatii kirjailijan läsnäoloa Facebookissa oman henkilökohtaisen profiilin kautta, ja valmiutta jakaa tietoa omasta elämästä. Lisäksi tarvitaan vuosien pitkäjänteistä työtä sekä säännöllistä ylläpitämistä usein ja laadukkaalla ja sisällöllä. FB-sivujen tiedotuksellisen hyödyn mittaamiseen on olemassa selkeät mittarit: paljonko sivulla on seuraajia ja kuinka paljon seuraajat ”tykkäävät” sisällöistä, kommentoivat niitä ja jakavat omille kavereilleen.

Menestyvän kirjailijasivun ylläpito vaatii ajallista panostusta, ja nykyään siihen tarvitaan myös rahaa. Facebookin käyttäjämäärien kasvaessa omaa viestiä on lähes mahdotonta saada todella laajasti esiin ilman maksettua näkyvyyttä. Lohdullista tilanteessa on se, että Facebookissa käytetty markkinointiraha on tällä hetkellä erittäin tehokasta.

Facebookin käyttäjämäärien kasvaessa omaa viestiä on lähes mahdotonta saada todella laajasti esille ilman maksettua näkyvyyttä.

Voiko siis oma kirjailijasivu Facebookissa auttaa kirjailijaa myymään enemmän kirjoja? Pitkäjänteisen ja aktiivisen työn sekä ajallisen ja rahallisen panostuksen kautta tämä on mahdollista. Muuten läsnäolo sosiaalisessa mediassa kannattaa nähdä osana kokonaistiedotusta, ja suhteen ylläpitona omasta kirjailijatyöstä jo valmiiksi kiinnostuneisiin. Mutta jo nämä ovat asioita, joiden vuoksi läsnäolo sosiaalisessa mediassa kannattaa. Puhumattakaan mahdollisuudesta olla suorassa yhteydessä omaan lukijakuntaan

Mitä mieltä sinä olet? Kerro oma kokemuksesi jättämällä kommentti!

Kerro tästä muillekin: